Информация относно условията и реда за подаване на сигнали по реда на Закона за защита на лицата, подаващи сигнали или публично оповестяващи информация за нарушения в администрацията на Министерския съвет
Цел на Закона за защита на лицата, подаващи сигнали или публично оповестяващи информация за нарушения (ЗЗЛПСПОИН):
Законът за защита на лицата, подаващи сигнали или публично оповестяващи информация за нарушения (ЗЗЛПСПОИН) има за цел да осигури защита на лицата, които подават сигнали или публично оповестяват информация за нарушения на българското законодателство или на актове на Европейския съюз, станала им известна при или по повод изпълнение на трудовите или служебните им задължения, или в друг работен контекст.
Приложение на закона по отношение на сигнали или публично оповестяване на информация
Законът се прилага по отношение на сигнали или публично оповестяване на информация за:
1. нарушения на българското законодателство или на посочените в приложението към закона актове на Европейския съюз в областта на:
а) обществените поръчки;
б) финансовите услуги, продукти и пазари и предотвратяването на изпирането на пари и финансирането на тероризма;
в) безопасността и съответствието на продуктите;
г) безопасността на транспорта;
д) опазването на околната среда;
е) радиационната защита и ядрената безопасност;
ж) безопасността на храните и фуражите, здравето на животните и хуманното отношение към тях;
з) общественото здраве;
и) защитата на потребителите;
к) защитата на неприкосновеността на личния живот и личните данни;
л) сигурността на мрежите и информационните системи;
2. нарушения, които засягат финансовите интереси на Европейския съюз по смисъла на чл. 325 от Договора за функционирането на Европейския съюз;
3. нарушения на правилата на вътрешния пазар по смисъла на чл. 26, параграф 2 от Договора за функционирането на Европейския съюз, включително правилата на Европейския съюз и българското законодателство относно конкуренцията и държавните помощи;
4. нарушения, свързани с трансгранични данъчни схеми, чиято цел е да се получи данъчно предимство, което противоречи на предмета или на целта на приложимото право в областта на корпоративното данъчно облагане;
5. извършено престъпление от общ характер, за което лице по чл. 5 е узнало във връзка с извършване на своята работа или при изпълнение на служебните си задължения.
Законът се прилага и по отношение на сигнали или публично оповестяване на информация за нарушения на българското законодателство в областта на:
1. правилата за заплащане на дължими публични държавни и общински вземания;
2. трудовото законодателство;
3. законодателството, свързано с изпълнението на държавна служба.
Когато в секторните актове на Европейския съюз, посочени в част II от приложението към закона, се предвиждат специални правила относно подаването на сигнали за нарушения, се прилагат правилата, посочени в тези актове или национални разпоредби, които въвеждат съответните правила. Законът се прилага, доколкото даден въпрос не е императивно уреден в съответните секторни актове и национални разпоредби.
Законът се прилага и по отношение на сигнали или публично оповестяване на информация за нарушения на българското законодателство в областта на:
1. правилата за заплащане на дължими публични държавни и общински вземания;
2. трудовото законодателство;
3. законодателството, свързано с изпълнението на държавна служба.
Когато в секторните актове на Европейския съюз, посочени в част II от приложението към закона, се предвиждат специални правила относно подаването на сигнали за нарушения, се прилагат правилата, посочени в тези актове или национални разпоредби, които въвеждат съответните правила. Законът се прилага, доколкото даден въпрос не е императивно уреден в съответните секторни актове и национални разпоредби.
КОИ ЛИЦА МОГАТ ДА ПОДАВАТ СИГНАЛИ ПО ТОЗИ ЗАКОН:
Физическо лице, което подава сигнал или публично оповестява информация за нарушение, станало му известно в качеството му на:
1. работник по смисъла на член 45, параграф 1 от Договора за функционирането на Европейския съюз, включително работник, служител, държавен служител или друго лице, което полага наемен труд, независимо от характера на работата, от начина на заплащането и от източника на финансирането;
2. лице със статут на самостоятелно заето лице, по смисъла на член 49 от Договора за функционирането на Европейския съюз, включително лице, което полага труд без трудово правоотношение и/или упражнява свободна професия и/или занаятчийска дейност;
3. доброволец, платен или неплатен стажант;
4. лице, което работи за физическо или юридическо лице, изпълнители, негови подизпълнители или доставчици;
5. лице, чието трудово или служебно правоотношение предстои да започне, или лице, което предстои да сключи договор за предоставяне на всякакъв вид услуга, в случаите, в които информацията относно нарушенията е получена по време на процеса на подбор или други преддоговорни отношения;
6. работник или служител, както и всяко друго лице по т. 1 – 5, получило информацията в рамките на трудово, служебно или друго правоотношение в работен контекст, което е прекратено към момента на подаване на сигнала или на публичното оповестяване;
7. лица, които помагат на сигнализиращото лице в процеса на подаване на сигнал и чиято помощ следва да е поверителна;
8. лица, които са свързани посредством работата или роднини на сигнализиращото лице и които могат да бъдат подложени на ответни действия поради сигнализирането.
Повече информация относно реда и начина на подаване на сигнали до Комисията във връзка със ЗЗЛПСПОИН може да откриете и на интернет страница: https://www.cpdp.bg.
В администрацията на Министерския съвет е създаден вътрешен канал, чрез който може да се подаде писмен или устен сигнал по следните начини:
- Чрез пощенска пратка на адреса на Министерския съвет: гр. София, бул. „Княз Александър Дондуков“ №1, като върху пощенската пратка (плика) се изписва текст: „Сигнал по ЗЗЛПСПОИН“
- Чрез електронна поща - signalims@government.bg;
- Чрез лична среща със служител, определен със заповед на министър-председателя, в специално обособено помещение, находящо се в сградата на Министерския съвет, на адрес: гр. София, бул. „Княз Александър Дондуков“ №1 и в подходящ срок, след предварителна уговорка между сигнализиращото лице и определения служител в рамките на установеното работно време на администрацията на Министерския съвет от 09.00 до 17.30 часа.
- Чрез телефон 02/9402274 рамките на установеното работно време на администрацията на Министерския съвет от 09.00 до 17.30 часа. За проведения разговор се съставя протокол, в който се посочва съдържанието на разговора.
Забележка: Разговорите не се записват!
Устният сигнал, освен по телефона, може да бъде подаден и чрез лична среща със служител, определен със заповед на министър-председателя, който на място да документира подадения сигнал чрез попълване на Формуляр за регистриране на сигнал за подаване на информация за нарушения, съгласно ЗЗЛПСПОИН, като предложи на подаващия сигнала да го подпише, при негово желание.
При подаване на писмен сигнал, същият може да бъде в свободен текст или чрез използване на Формуляра за регистриране на сигнал за подаване на информация за нарушения съгласно ЗЗЛПСПОИН.
Когато сигнализиращото лице не използва образеца на формуляр за регистриране на сигнал, служителят, отговарящ за разглеждането на сигнала, ще установи контакт със сигнализиращото лице с цел попълване на Формуляр за регистриране на сигнал за подаване на информация за нарушения, съгласно ЗЗЛПСПОИН.
Забележка: Формулярът не е задължителен за попълване от сигнализиращото лице. В случай че се ползва, лицето следва задължително да попълни част I – V включително и да го подпише. При изпращане на формуляра по пощата – със саморъчен подпис, а при изпращане по електронна поща – подписан с квалифициран електронен подпис.
Към сигнала могат да се приложат всякакъв вид източници на информация, подкрепящи изложените в него твърдения, и/или позоваване на документи, в т. ч. посочване на данни за лица, които биха могли да потвърдят съобщените данни или да предоставят допълнителна информация.
Важно! Ако сигналът не отговаря на изискванията на закона, на сигнализиращото лице се изпраща съобщение за отстраняване на допуснатите нередовности в 7-дневен срок от получаване на сигнала. Ако нередовностите не бъдат отстранени в този срок, сигналът, заедно с приложенията към него, се връща на сигнализиращото лице.
Регистрирани сигнали, съдържащи очевидно неверни или заблуждаващи твърдения за факти, се връщат с указание към сигнализиращото лице за коригиране на твърденията и за отговорността, която носи за набедяване по чл. 286 от Наказателния кодекс.
Съгласно чл. 45 от ЗЗЛПСПОИН се предвиждат глоби в размер от 3000 лв. до 7000 лв. за недобросъвестни податели на сигнали, съдържащи невярна информация.
Всеки сигнал се проверява по отношение на неговата достоверност.
Не се образува производство по анонимни сигнали.
Не се разглеждат сигнали, които не попадат в обхвата на ЗЗЛПСПОИН и съдържанието, на които не дава основания да се приемат за правдоподобни.
Сигнали, които съдържат очевидно неверни или заблуждаващи твърдения за факти, се връщат с указание към подателя за поправка на твърденията и за отговорността, която той носи за набеждаване.
Сигналът се препраща до КЗЛД, в качеството й на канал за външно подаване на сигнали, когато в хода на разглеждане на сигнала се установи, че:
- проверката на част от твърденията е от компетентността на ораните по чл. 20, ал.1 от ЗЗЛПСПОИН;
- се отнася до дейността на друг задължен субект по чл. 12, ал. 1 от ЗЗЛПСПОИН;
- съобщава за нарушения, извършени от лица, заемащи публични длъжности по чл. 6 от Закона за противодействие на корупцията, с цел последващо препращане към Комисията за противодействие на корупцията.
За препращането сигнализиращото лице се уведомява в 7-дневен срок от препращането на сигнала на КЗЛД.
Законът забранява всяка форма на ответни действия спрямо сигнализиращите лица и другите лица, ползващи защита, имащи характера на репресия и поставящи ги в неблагоприятно положение, както и заплахи или опити за такива действия. Формите на ответни действия включват, но не се ограничават до уволнение, понижаване в длъжност или забавяне на повишение в длъжност, изменение на мястото или характера на работата, намаляване на възнаграждението, отрицателна оценка на работата, включително в препоръка за работа, налагане на дисциплинарно наказание, дискриминация, предсрочно прекратяване на договор, вреди, включително за репутацията на лицето, или финансови загуби, включително загуба на бизнес и загуба на доход, прекратяване на лиценз или разрешение. В случай на нарушение на тази забрана сигнализиращото лице има право на обезщетение за претърпените имуществени и неимуществени вреди. Вреди, причинени на сигнализиращото лице във връзка с подадения от него сигнал или публично оповестената информация, се считат за причинени умишлено до доказване на противното.